Strony BIP
dla Wymagających

Udana integracja z eSesją

A A A

Zakończono integrację BIPLO VIP z systemem eSesja, dzięki czemu możliwa jest automatyzacja publikacji informacji związanych z obradami Rady Miejskiej Wrocławia oraz jej komisji.

Z przepisów ustrojowych wynika, że działalność organów władzy w jednostkach samorządu terytorialnego jest jawna. Ustawa o dostępie do informacji publicznej zasadę tę umacnia i konkretyzuje, dając każdemu prawo dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, a także prawo uzyskania protokołów lub stenogramów z ich obrad oraz z posiedzeń ich organów pomocniczych. Każda rada gminy, miasta lub powiatu ma obowiązek zapewnienia udostępnienia poprzez BIP informacji o swoich zamierzeniach, projektowaniu aktów normatywnych oraz wystąpieniach, ocenach i stanowiskach, jakie zajęła w sprawach publicznych.

Na przestrzeni lat niepisanym standardem i dobrą praktyką w wielu JST stało się publikowanie w BIP zawiadomień o najbliższej sesji rady oraz posiedzeń jej komisji. Część samorządów poza wskazaniem ze stosownym wyprzedzeniem terminu, miejsca i porządku obrad zapewnia internautom również możliwość zapoznania się z projektami uchwał, które będą dyskutowane i poddane pod głosowanie radnych. Termin opublikowania protokołów z obrad w dużej mierze zależy od możliwości techniczno-organizacyjnych w danym urzędzie obsługującym organ uchwałodawczy, a także od aktywności samej rady.

 

Niewątpliwie działalność rady wiąże się z cyklicznym wytwarzaniem dużej liczby informacji i dokumentów, które na dodatek podlegają częstym modyfikacjom. Ich kompleksowe zamieszczenie w Biuletynie jest pracochłonne i wymaga dbałości o zapewnienie chronologii i przejrzystości opublikowanych treści. Tym bardziej należy podziwiać urzędy, które podejmują taki trud oraz dążą do zwiększenia efektywności całego procesu. W tym zakresie na szczególne wyróżnienie zasługuje BIP Urzędu Miejskiego Wrocławia: bip.um.wroc.pl. Systematycznie publikowane porządki sesji i posiedzeń, projekty uchwał wraz z uzasadnieniami, które są na bieżąco uzupełniane o pliki z wynikami poszczególnych głosowań, a także protokołami dokumentującymi pełny przebieg debat, są cennym źródłem informacji przede wszystkim dla mieszkańców stolicy Dolnego Śląska.

Miasto Wrocław to lider w korzystaniu z innowacji, co potwierdziło wdrażając w roku minionym nasz najnowszy system BIPLO VIP oraz coraz bardziej popularny system eSesja - aplikację autorstwa firmy MW Concept Sp. z o.o., służąca do elektronicznej obsługi Rady Miejskiej. Przygotowania posiedzeń Rady, dystrybucja dokumentów wśród jej członków, prowadzenie posiedzeń oraz obsługa głosowań odbywa się z aktywnym wykorzystaniem eSesji. Radni korzystają z tabletów lub laptopów, co pozwala zlikwidować koszty druku materiałów, przy jednoczesnym zwiększeniu swobody dostępności do nich oraz usprawnieniu pracy kolegialnej. Obsługując wspólnego Klienta oraz dostrzegając jego kolejne potrzeby, postanowiliśmy wspólnie z MW Concept wykorzystać potencjał obu systemów poprzez ich integrację. W marcu br. Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu zleciło nam opracowanie specjalnego modułu, który pozwoli na automatyzację procesu publikacji w BIP informacji związanych z posiedzeniami Rady Miejskiej Wrocławia i jej komisji. Dzięki aktywnej współpracy Logonetu z podpoznańskim partnerem udało się stworzyć mechanizm bezpiecznego przesyłu danych z systemu eSesja do bazy danych BIPLO VIP, wraz z automatycznym uzupełnieniem pól w metryczkach opublikowanych informacji. Tym samym redaktorzy BIP nie będą już musieli ręcznie wprowadzać i opisywać treści porządków sesji i posiedzeń, projektów uchwał, wyników głosowań oraz protokołów z obrad. Wystarczy, że wybiorą opcję importu z eSesji.

Opracowane rozwiązanie jest kolejnym potwierdzeniem interoperacyjności BIPLO VIP i możliwości dopasowania jego funkcjonalności do indywidualnych potrzeb danego Klienta. Warto dodać, że dużo wcześniej zintegrowaliśmy nasz system z wrocławskim systemem informacji przestrzennej (geoportalem). Tego typu rozwiązania pozwalają szybciej i taniej udostępniać w standardzie BIP informacje publiczne, które urzędy posiadają i przetwarzają w systemach dziedzinowych. Naszą wiedzą i doświadczeniem z zakresu efektywnej rozbudowy funkcjonalności BIP chętnie wesprzemy kolejnych Klientów. Zapraszamy do owocnej współpracy!

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

X