Propagujemy konstytucyjne uprawnienie
A A A
Warsztatami dla dziennikarzy z Pomorza zainicjowaliśmy nasz wkład w realizację nowatorskiego projektu informacyjno-szkoleniowego pt. „Artykuł 61”.
Projekt powstał jako odpowiedź na problem niskiego stopnia wykorzystania prawa dostępu do informacji publicznej wśród dziennikarzy i młodych adeptów sztuki dziennikarskiej, pełniących kluczową rolę w procesie kształtowania postaw pro-obywatelskich mieszkańców województwa pomorskiego. Dostęp do informacji publicznej stanowi bowiem niezbędną zasadę współczesnej demokracji i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. W polskim prawodawstwie reguła ta została wyrażona w art.61 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997r., na którym autorzy projektu oparli jego tytuł.
Artykuł 61 gwarantuje każdemu obywatelowi powszechny i szeroki dostęp do informacji publicznej, umożliwiając tym samym społeczny nadzór nad działalnością organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Ta regulacja konstytucyjna, jako jedna z niewielu, może być bezpośrednio stosowana na podstawie art. 8 ust.2 Konstytucji RP, niezależnie od jej rozwinięcia w ustawie o dostępie do informacji publicznej, która szczegółowo określa procedurę udostępniania informacji o sprawach publicznych.
Zaproszenie Logonetu do realizacji cyklu warsztatów z prawa dostępu do informacji publicznej przeznaczonych dla uczestników projektu jest dla nas nie tylko wyróżnieniem, ale także swoistym wyzwaniem. Dotychczas bowiem skupialiśmy się wyłącznie na szkoleniach dedykowanych dla przedstawicieli szeroko pojętej administracji publicznej, a więc dla jednostek dysponujących informacją publiczną i ustawowo zobowiązanych do jej udostępniania. Setki zorganizowanych i przeprowadzonych na przestrzeni lat szkoleń pozwoliły nam nie tylko zdobyć doświadczenie w skutecznym przekazywaniu wiedzy, ale przede wszystkim poznać uwarunkowania i praktyczne problemy, które towarzyszą urzędnikom m.in. przy rozpatrywaniu wniosków o udostępnienie informacji publicznej, czy prowadzeniu stron BIP. Osoby zainteresowane uzyskaniem informacji publicznej najczęściej nie zdają sobie sprawy z uwarunkowań, jakie towarzyszą procesowi przygotowania i udostępnienia danej informacji przez jej dysponenta. Mylne wyobrażenia połączone z niewielką wiedzą na temat norm prawnych niejednokrotnie powodują konflikty w relacjach urząd-obywatel, wzbudzają wzajemną nieufność i niechęć do współpracy. Naszą rolą w projekcie jest m.in. przeciwdziałanie tym zagrożeniom. Obywatel, który zna zasady funkcjonowania administracji publicznej oraz reguły udostępniania informacji publicznej, to klient bardziej wyrozumiały, precyzyjny, którego sprawniej się obsługuje. Od zawsze przyświeca nam cel, aby owocem naszych zajęć była profesjonalizacja procesów związanych z udostępnianiem informacji publicznej, a działania urzędników umacniały zasadę zaufania obywateli wobec organów władzy publicznej. Cieszymy się, że nasze wysiłki i posiadany potencjał zostały docenione również przez autorów projektu.
W ramach „Artykułu 61” przeprowadzimy łącznie 6 warsztatów: po dwa dla dziennikarzy zawodowych i obywatelskich, dla uczniów oraz dla studentów. W realizację cyklu będziemy zaangażowani aż do połowy listopada br. Każde zajęcia prowadzi dwóch naszych specjalistów. Podczas ich trwania omawiane są nie tylko aspekty prawne, ale analizowane są przede wszystkim konkretne sytuacje i przypadki, z jakimi uczestnicy mogą spotkać się w swoich działaniach. Staramy się zachęcać do systematycznego korzystania z zasobów stron BIP. Ten sposób docierania do informacji publicznej jest niewątpliwie najszybszy, najmniej uciążliwy i gwarantuje optymalną swobodę w dokonywaniu wyboru informacji, które interesują danego czytelnika. Warto zauważyć, że im więcej świadomych użytkowników BIP, tym większa motywacja ich redaktorów do podnoszenia jakości i zwiększania zawartości merytorycznej Biuletynów. Jesteśmy przekonani, że uczestnicy projektu również dzięki naszemu wsparciu rozwiną umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji z różnych wiarygodnych źródeł. W dzisiejszym społeczeństwie informacyjnym jest to jedna z kluczowych umiejętności pozwalających na orientowanie się w otaczającej nas rzeczywistości. Pozyskiwane informacje pozwalają zrozumieć zachodzące zjawiska oraz podejmować decyzje o zakresie zaangażowania w życie społeczne, zawodowe czy polityczne. Aktywny udział w pomorskim projekcie traktujemy jako realizację naszej misji w zakresie budowania odpowiedzialności społecznej.
Projekt został opracowany przez gdański oddział Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i jest realizowany w ścisłym partnerstwie z Wydziałem Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Jego założenia zostały pozytywnie ocenione przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, które udzieliło mu dofinansowania w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. Dzięki temu uczestnictwo w projekcie jest bezpłatne.
Więcej informacji o projekcie na stronie: www.gdansk.pte.pl/artykul61