Wczoraj odbyło się pierwsze spotkanie Zespołu ds. informacji publicznej i informacji sektora publicznego, powołanego w ramach Rady do Spraw Cyfryzacji przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji.
W siedzibie MAC zebrali się członkowie Rady zainteresowani pracą w zespole oraz zaproszeni eksperci reprezentujący różne środowiska, w tym m.in.:
adwokat Xawery Konarski,
dr Dušan Bogdanov (Uniwersytet Opolski),
Krzysztof Izdebski (Sieć Obywatelska Wachdog Polska),
Mirosław Wróblewski (Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich),
dr Agnieszka Piskorz-Ryń (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego).
Koordynowanie prac Zespołu powierzono dr Grzegorzowi Sibidze zasiadającemu w Radzie. Głównym celem zespołowej pracy ma być sporządzenie analizy kluczowych barier i przedstawienie propozycji zmian uregulowań związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego, a także modernizacją systemu Biuletynu Informacji Publicznej oraz przyszłością Centralnego Repozytorium Informacji Publicznej.
Jest szansa, że prace zespołu wydatnie przyczynią się m.in. do podjęcia decyzji o zmianie Rozporządzenia w sprawie BIP. Aktualnie obowiązujący akt wykonawczy pochodzi z 2007 roku, a jego skostniałe i prowizoryczne przepisy niestety nie przyczyniają się do rozwoju urzędowego publikatora teleinformatycznego. Konieczne są zmiany, które pomogą rozwiązać znaczną część, tak często obserwowanych problemów prawnych, organizacyjnych i technicznych. Wiodącą osobą, która będzie odpowiedzialna za ten obszar prac Zespołu jest Piotr Waglowski – znany prawnik, publicysta i członek Rady ds. Cyfryzacji. Cieszymy się, że do stałej pracy w Zespole został zaproszony także inż. Rafał Kula - dyrektor Logonetu, który od lat z pasją angażuje się w działania podnoszące jakość stron BIP oraz transparentność funkcjonowania administracji publicznej w Polsce. Z pewnością jego ogromna wiedza, bogate doświadczenie oraz krytyczne spojrzenie na szereg spraw związanych z prawem dostępu do informacji publicznej, istotnie pomogą w sformułowaniu przez Zespół trafnych wniosków i postulatów końcowych.
Prace zespołu są niezależne od trwających konsultacji społecznych projektu założenia do projektu ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (tzw. re-use). Zespół nie jest również zobowiązany do kontynuacji prac innych gremiów, które wcześniej zajmowały się podobną problematyką. Niemniej członkowie zespołu postanowili, że zwłaszcza w początkowej fazie swych prac będą korzystali z już istniejących opracowań np. Białej Księgi BIP. Pomimo upływu lat okazuje się, że część zawartych w nich postulatów i opisów jest nadal aktualna.
Rada do Spraw Cyfryzacji jest organem opiniodawczo-doradczym ministra ds. informatyzacji, której działalność wynika z art. 17 Ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Rada ma doradzać MAC m.in. w kwestiach związanych z informatyzacją, łącznością i rozwojem społeczeństwa informacyjnego. Przewodniczący Rady może powoływać zespoły robocze, zajmujące się problematyką poszczególnych dziedzin i sektorów, z udziałem nie tylko członków Rady lecz także ekspertów i przedstawicieli środowisk zainteresowanych procesem cyfryzacji państwa: administrację rządową, samorząd, przedsiębiorców, środowisko akademickie, organizacje pozarządowe.